Menu
Business

10 tips voor thuiswerkende zzp’ers

Zoals je weet werk ik nu bijna twee jaar fulltime als zelfstandige. Dat betekent dat ik de hele week thuis aan het werk ben, behalve als ik naar workshops, trainingen, events of netwerkbijeenkomsten ben. Gelukkig zit ik nooit écht alleen, Tim heeft namelijk ook een eigen bedrijf en zit gezellig samen met mij op ‘kantoor’. Zo kunnen we lekker tegen elkaar aan kletsen, elkaar wat vragen en iedere dag samen lunchen. Nu ik ruim 2 jaar thuiswerk heb ik een aantal tips voor (toekomstige) zzpérs die net als ik de hele dag/week thuiswerken.

10 tips

1. Vaste planning maken.
Ik heb vaste dagen waarop ik vaste werkzaamheden plan. Op maandagochtend begin ik bijvoorbeeld met de mails van vrijdag na 18:00 uur en van het weekend. Dan kan ik beginnen met een lege mailbox, en een lege mailbox helpt mee aan een leeg hoofd! Op maandag werk ik ook deels de administratie bij en schrijf ik Instagram posts, plan ik de nieuwsbrief in en heb ik mijn tweewekelijkse coaching calls met Tineke. Op dinsdag, woensdag en donderdag start ik de dag met een intake en schrijf ik documenten. En vrijdag? Dat is mijn vrije dag of ik maak dingen af die ik door de weeks niet gered heb om te doen.

2. Werk buiten als het kan.
Op dit moment is dat echt een no-go maar ik hoop dat dat snel weer kan. Pak je laptop mee op een terrasje of naar een co-work-plek en gaan met die banaan!

3. Geef jezelf eens een dag vrij.
Vrijdag is eigenlijk mijn soort-van-vrije dag. Ik gebruik deze dag om uit te slapen, series te kijken, wat cursussen te volgen, blogs te schrijven en gewoon lekker rustig aan te doen. Mocht ik dan plotseling iets qua werk moeten doen kan ik dit meteen oppakken of nog iets inhalen maar over het algemeen doe ik dat van dinsdag tot en met donderdag.

4. Houd een notitieboekje bij.
Ik ben echt nog een oldskool-type die met pen en papier haar notities bijhoudt. Ik moet er niet aan denken dat mijn pc crasht of dat Trello opeens de geest geeft en ik al mijn notities over kwijt ben.

5. Plan voorbereidingsmomenten in.
Op dagen wanneer ik een intakegesprek heb plan ik deze altijd een een uur langer in dan dat het gesprek duurt. Het gesprek duurt vaak max 60 minuten, maar voor die tijd moet ik de pc starten, word opstarten, mijn koptelefoon pakken en koffie zetten. Zo ben ik maximaal voorbereid voor het gesprek en na het gesprek schrijf ik een korte samenvatting (naast alle notities die ik tijdens het gesprek heb opgeschreven) zodat ik daarna snel aan de slag kan.

6. Niet alléén maar werken.
Mijn werkdag begint rond 9:00 uur. Ik sta ‘s morgens tussen 7:30 uur en 8:00 uur op en ga dan rustig aan aan de slag. ‘s Middags wandel ik met Dex en ga ik weer aan het werk tot we gaan koken. De ene dag is dit 17:00 uur en de andere dag 18:30 uur. Het verschilt regelmatig.

7. Pak fijne muziek erbij.
Tim zet graag Spotify aan, en gelukkig maar dat hij dat doet anders zou ik constant bezig zijn met het juiste nummer vinden. Als Tim de muziek regelt heb ik de hele dag fijne muziek om naar te luisteren zonder dat ik naar het volgende nummer wil doorklikken.

8. Maak een takenlijstje per dag.
Ik heb geen dag-to-do-list. Ik plan per week mijn afspraken en de werkzaamheden die ik moet doen. Voor mij werkt dit het fijnst, krijg ik iets niet af? Morgen weer een dag!

9. Geniet ervan.
Iedere dag weer ben ik zo blij dat ik deze keus gemaakt heb. Ik kan zelf mijn dagen en uren inplannen, events boeken, een dagje vrij nemen als het moet en natuurlijk ook gewoon werken. Maar omdat ik doe wat ik leuk vind en regelmatig hele fijne complimenten van mijn klanten krijg, kan ik er ook enorm van genieten!

10. Houd bij wat je gedaan hebt.
In mijn planner houd ik bij wat ik die dag heb gedaan. Ik streep mijn to-do-list af en zo kan ik precies zien wat ik wel of niet gedaan heb en wat ik eventueel naar de volgende dag moet verschuiven. Iedereen heeft natuurlijk een andere werkwijze maar ik merk dat dit voor mij het fijnst werkt.

Heb jij nog een fijne tip voor mij? Ik hoor het graag!

About Author

Officieel Esmeralda Samantha, 28 jaar, #juristopsneakers en eigenaar van Veritas Advies. Sinds september 2018 ben ik fulltime ondernemer in mijn eigen bedrijf. Ik heb een kantoor aan huis (zowel in Almere als in Oostenrijk), ik schrijf graag blogs, sport twee keer per week, lees graag (maar te weinig) en fotografeer graag (doe ik ook te weinig). Ik wil eigenlijk minimaal 2 keer per jaar op vakantie en ik ben gek op mijn Tim, Dex (Zwitserse witte herder), shoppen, wijn, en sushi.

No Comments

    Leave a Reply