Menu
Business

Business blog; je huisstijl & administratie

business-blog-veritas-advies

In het vorige artikel vertelde ik over het opstarten van een eigen bedrijf en waar je in eerste instantie rekening mee moet houden. Vandaag vertel ik je over de huisstijl en administratie en hoe ik dit in mijn bedrijf heb toegepast. Ook laat ik mijn logo zien. Op het moment dat je een naam voor je bedrijf bedacht hebt begint het ontwerpen van je huisstijl. De huisstijl is namelijk de visuele identiteit van je onderneming, een uiting van wat je bedrijf inhoudt.

Huisstijl

Als je een huisstijl wilt laten maken kun je een vormgever inschakelen om ervoor te zorgen dat jouw huisstijl er straks professioneel uitziet en helemaal naar jouw wens is. Je kunt het ook zelf doen, maar ik raad een vormgever/webdesigner aan. Bij de vormgever geef je aan wat je mooi vindt, wat je doelgroep is en wat je wilt uitstralen met je bedrijf. Ook kun je een met een moodboard naar jouw vormgever en op die manier jouw wensen en ideeën bespreken zodat hij daarmee aan de slag kan. Elementen die bij een huisstijl horen zijn onder andere; een logo, het lettertype en kleuren.

Deze elementen kun je dan terug laten komen in je briefpapier, visitekaartjes, enveloppen, website, foto’s (visitekaartje of logo op de achtergrond als je foto’s op je website plaatst), folders, flyers, brochures, verpakkingen en reclamemateriaal.

Logo

Bij een logo kun je denken aan een beeld- of woordmerk. Een beeldmerk bestaat uit een logo met een afbeelding, symbool of figuur. Een woordmerk bestaat vaak alleen uit tekst en de schrijfwijze, stijl en het lettertype vormen dan het logo. Bij het ontwerpen van een logo is het verstandig om een aantal kenmerken in je achterhoofd te houden:

– herkenbaar door zijn eenvoud;
– onderscheidend en dus origineel;
– duurzaam, je logo moet niet aan een trend voldoen, het is blijvend;
– toepasbaar en daardoor bruikbaar in verschillende toepassingen;
– effectief want je wil dat je logo mensen aanspreekt.

Kortom; je logo is de basis voor je huisstijl en moet een positieve indruk achter laten. Het moet een positief beeld van jouw bedrijf schetsen wat voor aantrekkingskracht bij potentiële klanten en/of medewerkers zorgt.

Mijn huisstijl

Voor mijn eigen bedrijf heb ik mijn vriend ingeschakeld. Tim werkt al 9 jaar als ZZP’er als webdesigner en project manager. Voor mij was dit natuurlijk heel fijn, ik heb iemand in mijn netwerk die een huisstijl én website kan ontwerpen. De huisstijl voor Veritas Advies is al klaar, de website zijn we nog mee bezig. Deze hoeft ook pas rond half augustus online dus daar hebben we gelukkig nog even de tijd voor. Toen ik vertelde dat ik een nieuw logo wilde en het woordmerk ‘VA’ wilde wist hij direct wat we konden doen. Ik had het logo bedacht door de V en de A aan elkaar te koppelen en Tim heeft de kleurencombinatie bedacht. Omdat ik wat vrouwelijkheid in mijn huisstijl wilde verwerken zit er roze in, maar het is niet too-much. Mijn briefpapier sluit aan bij mijn visitekaartje en ook mijn enveloppe matcht qua kleur bij de rest.


Ben jij nog op zoek naar een goede vormgever/webdesigner? Laat het me weten, dan breng ik je in contact met Tim!

Administratie

Voor de een is de administratie een fluitje van een cent en voor de ander is het een doorn in het oog. Toch moet je eraan geloven als je je eigen bedrijf gaat starten. Een goede administratie geeft je namelijk altijd inzicht in de financiële situatie van je eigen bedrijf. Heb je meer inkomsten of juist meer uitgaven de laatste tijd? Zijn er klanten die nog niet betaald hebben? In één oogopslag kun je zien hoe je eigen bedrijf er financieel voor staat. Daarnaast is het wettelijk verplicht om een administratie bij te houden en deze minimaal 7 jaar te bewaren.

Zelf doen of laten doen?

Ben je goed met cijfers? Dan kun je je administratie zelf doen. Als je allang blij bent met een calculator op je iPhone, zoals ik, dan is het verstandiger om je administratie uit te besteden aan een boekhouder of een accountant. Deze specialisten weten exact hoe de boekhouding gedaan moet worden, kunnen je advies geven en zijn op de hoogte van alle fiscale voordelen voor jouw situatie en je bedrijf. Als je je administratie gaat laten doen, let dan op de prijs, kwaliteit en service die de boekhouder of accountant moet leveren. Vraag meerdere offertes op en maak duidelijke afspraken over je verwachtingen.

Eisen administratie

Onder de administratie vallen niet alleen de in- en uitgaande facturen. Ook de transactieoverzichten, kasadministratie (als je alleen facturen stuurt heb je dit niet, maar zorg dan ook dat je al je eigen uitgaven per bank betaalt en je klanten niet met cash betalen), contracten en correspondentie met opdrachtgevers/leveranciers, urenadministratie, reisadministratie voor auto en OV, belastingen, modelovereenkomsten en bedrijfscorrespondentie zoals brieven, e-mails, offertes, contracten, en brochures.

Bewaartermijn

De basisgegevens van je administratie moet je minimaal 7 jaar bewaren. Onder de basisgegevens valt de debiteuren- en crediteurenadministratie, het grootboek, de voorraadadministratie (als je een dienst levert valt dit vaak af) en de loonadministratie. Gegevens over onroerende zaken en de rechten hierop (vaak een pand of iets dergelijks) moet je minimaal 10 jaar bewaren. Met de Belastingdienst kun je afspraken maken over de manier waarop je je administratie bewaart. Dit kan digitaal of op papier. Bron: Kamer van Koophandel

Mijn administratie

Ik maak zelf gebruik van een administratie- en facturatiesysteem. In dit systeem kan ik alle inkomende en uitgaande facturen registreren en aan het eind van ieder kwartaal kan ik een rapport uitdraaien waarop precies staat hoeveel mijn inkomsten, uitgaven, omzet en winst zijn geweest. Met dit rapport kan ik dan heel eenvoudig ieder kwartaal btw aangifte doen bij de Belastingdienst. De aangifte van de inkomstenbelasting doe ik altijd samen met Tim, dit omdat wij samenwonen en fiscaal partners zijn. Alle overige administratieve onderdelen zoals contracten, urenadministratie en reisadministratie houd ik natuurlijk ook zelf bij. Voor een ZZP’er is dit vaak kleinschalig en goed bij te houden.

Businessblog #3

Op dit moment ben ik bezig in het boek Grip – het geheim van slim werken van Rick Pastoor.

Volgende blog

In mijn volgende businessblog; een overzicht van de andere boeken die ik dit jaar nog wil lezen en wil gaan reviewen!

About Author

Officieel Esmeralda Samantha, 28 jaar, #juristopsneakers en eigenaar van Veritas Advies. Sinds september 2018 ben ik fulltime ondernemer in mijn eigen bedrijf. Ik heb een kantoor aan huis (zowel in Almere als in Oostenrijk), ik schrijf graag blogs, sport twee keer per week, lees graag (maar te weinig) en fotografeer graag (doe ik ook te weinig). Ik wil eigenlijk minimaal 2 keer per jaar op vakantie en ik ben gek op mijn Tim, Dex (Zwitserse witte herder), shoppen, wijn, en sushi.

No Comments

    Leave a Reply