Heb jij een eenmanszaak? Dan ben jij één van de 1,3 miljoen ondernemers die een nieuw btw nummer, ook wel btw-ID, heeft ontvangen van de Belastingdienst. Met dit nieuwe btw nummer is jouw privacy beter beschermd, want jouw BSN nummer is er niet meer in verwerkt. Privacytechnisch natuurlijk veel beter en een lager risico op identiteitsfraude. Maar wat moet je nu doen met dit nieuwe btw-ID nummer dat over 2 dagen ingaat?
btw ID-nummer
Je hebt inmiddels een brief van de Belastingdienst ontvangen waarin staat dat jouw oude btw-nummer vervalt en per 1 januari 2020 ‘omgezet’ is naar het nieuwe btw-id. Nu je een nieuw nummer hebt is het belangrijk dat je dit nummer naar klanten en leveranciers communiceert. Denk dan bijvoorbeeld aan je website (het is nu dus wél weer verplicht je btw-id te vermelden), briefpapier, je facturen en in bijvoorbeeld Moneybird en/of Mollie.
Omzetbelastingnummer
Gooi niet meteen dat oude nummer weg, want het is straks jouw omzetbelastingnummer. Daarmee communiceer je met de Belastingdienst, bijvoorbeeld als je ze moet bellen of wanneer je ze een brief stuurt. Vanaf 1 januari 2020 heb je dus twee verschillende nummers voor de BTW. 1) je btw ID voor communicatie naar jouw klanten en/of leveranciers en 2) je oude btw nummer voor contact met de Belastingdienst.
Voorbeeld nieuwe btw ID-nummer
Het nieuwe btw-identificatienummer ziet er zo uit: landcode: NL, 9 cijfers, de letter ‘B’ en een controlegetal van 2 cijfers. De 9 cijfers hebben niets meer te maken met uw burgerservicenummer. Het controlegetal bestaat uit 2 willekeurige cijfers. Het ziet er dan bijvoorbeeld zo uit: NL123456789B12.
Checklist vóór 1 januari
Je hebt nog één dag om alles te regelen voor op 1 januari 2020 het nieuwe nummer in gebruik genomen wordt. Check daarom nu nog of je alles gewijzigd hebt.
Denk dan aan:
1) Het opnemen van je btw-id nummer op je facturen (heb je je boekhoudprogramma al aangepast?) en op briefpapier (heb je al nieuw briefpapier besteld als je dit gebruikt?!)
2) Het vermelden van je btw-id nummer op je website of webshop (voorheen mocht dit achterwege blijven, maar nu is het weer verplicht omdat je BSN er niet meer in vermeld staat)
3) Het informeren van je boekhouder en/of accountant (check of Mollie ook aangepast is)
4) Geef eventueel je nieuwe btw id-nummer aan buitenlandse leveranciers door.
Ben jij al helemaal ready voor de wijziging?
No Comments