Eén van de eerste dingen die mijn businesscoach vroeg toen ik eind april de tweede ronde van de Transformers coaching startte was: “Heb je al een omzetdoel voor dit jaar?”. 2020 was het eerste jaar waarin ik als ondernemer écht een omzetdoel voor mezelf bepaald had. In 2018 had ik geen omzetdoel, 2019 was een beetje nattevingerwerk, maar voor 2020 wilde ik een écht omzetdoel. Zo gezegd, zo gedaan. Ik ‘riep’ gewoon een getal en Tim zei: “Klinkt goed, schat!”, maar echt een goed uitgedacht plan om dat omzetdoel ook te behalen had ik niet. Totdat ik mijn omzetdoel met m’n coach besprak tijdens de eerste coachingcall van het nieuwe traject. Tineke heeft mij een manier geleerd om je omzetdoel te bepalen en behapbaar te maken en ik mag dat vandaag met jou delen.

Je doel bepalen
Of je nu een starter of een ervaren ondernemer bent, het stellen van een omzetdoel komt jaarlijks terug. Ik ben van mening dat je zonder omzetdoel geen ‘doel’ hebt voor je bedrijf en het vele malen lastiger is om ergens naartoe te werken. Niet iedere ondernemer zal dit met mij eens zijn, hoeft ook niet, maar een doel zorgt er toch grotendeels voor dat je weet waar je naartoe werkt, wat je qua sales/marketing moet gaan doen om je doel te bereiken en je daardoor met een weloverwogen plan aan de slag kunt gaan.

Think big
Mijn coach zegt altijd: “Een omzetdoel moet je een beetje zenuwachtig maken, maar niet zó erg dat je ervan in paniek raakt’. Mijn omzetdoel van vorig jaar was, zoals ik al zei, een beetje nattevingerwerk, maar zeker niet slecht. Nu ik dit jaar wel een doel wilde stellen heb ik mijn omzet van vorig jaar genomen en dat keer twee gedaan. Best een uitdaging, de omzet verdubbelen. Maar op dit moment zijn we nog niet halverwege het jaar, maar ben ik wel al over de helft van mijn doel.

Hoe maak je het behapbaar?
Het is natuurlijk niet slim om een omzetdoel te stellen en maar te zien hoe je dat gaat halen. Als je in het begin van het jaar een mindere maand hebt, loop je eigenlijk al 1-0 achter op je doel. Om uit te leggen hoe je het beste je doel kunt gaan halen, kan ik dit het makkelijkst doen aan de had van een voorbeeld. Neem een omzetdoel van €60.000,=. Voor het idee doen we even of het vandaag 1 januari 2020 is. Op 1 januari 2020 lijkt €60.000 een mega bedrag. Maar als je die €60.000 verdeelt over de 4 kwartalen, heb je nog ‘maar’ €15.000 per kwartaal. Verdeel je dit kwartaal dan weer in de 3 maanden die daarin horen, kom je dus uit op €5.000,= per maand. Klinkt al een stuk beter dan die €60.000,= nietwaar?

Vooruitkijken
Maar iedere maand dezelfde omzet halen is vaak niet te doen. Er zijn vast maanden waarin jouw branche wat minder loopt, denk bijv. aan buiten fotoshoots in de winter, of dat je met vakantie bent. Zo ben ik in mei anderhalve week vrij geweest, ben ik vanaf donderdag met vakantie en ben ik in juli en augustus nog twee weken vrij. Deze vrije perioden moet je natuurlijk wel inplannen in je planning voor je omzet. Je zult dus die omzet die je in die vakantieperiode ‘misloopt’ ergens in een andere maand moeten opvangen. Vandaar dat het fijn is om een planning per maand te maken. Kijk, als dat kan, naar je voorgaande jaren en in welke maanden je omzet hoog/laag/gemiddeld was en plan op die manier ook het aankomende jaar in.

Geen stress
En last but not least, schiet niet in de stress als je een maand hebt waarin je je doel niet hebt gehaald. Er zitten nog voldoende maanden in het jaar om die mindere maand goed te maken. En heb je een keer een mega uitschieter? Altijd fijn, dat vangt die mindere maand weer op of je hebt vast een buffer voor als het wat minder gaat. Ik houd zelf iedere maand mijn omzet, mijn kosten en dus ook mijn winst bij en zo weet ik op ieder moment van de maand hoe het ervoor staat en of ik nog op schema loop.

Heb jij een omzetdoel voor dit jaar? En loop je nog op schema?

Afbeelding: Nadine - New Fotografie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *