Menu
Business

Review; Miracle Morning, 6 gewoontes om je leven succesvoller te maken

miracle-morning-boek-review

In een van de eerdere blogs heb je kunnen lezen dat ik allesbehalve een ochtendmens was. Was ja. Ik kreeg namelijk via via de tip om het boek Miracle Morning van Hal Elrod te gaan lezen. Deze man heeft het boek geschreven naar aanleiding van een vreselijk ongeluk, waarna hij besloot meer uit zijn leven te halen.

Miracle Morning

Ik was vroeger al geen held met vroeg opstaan dus toen ik in september fulltime als zzp’er aan de slag ging veranderde daar niets aan. Ik stond pas rond een uur of 10 op, ging dan rustig aan ontbijten en zat vervolgens pas om 11 uur achter mijn pc. Doorwerken tot 8 uur ‘s avonds is niet aan mij besteed dus je raad het al; ik mistte ruim 2 uur op een dag. Op dinsdag en donderdag ging ik dan ook nog eens sporten dus bleef er al helemaal weinig werktijd over.

Ik ging de uitdaging aan en las het boek in één ruk uit. En natuurlijk wilde ik het vervolgens ook proberen. Zo ging mijn wekker van 9:00 uur naar 6:30 uur en stond ik om 6:35 uur naast mijn bed. Yes! Het was gelukt.

Maar wat ging ik nu met die extra tijd doen? Hal geeft aan dat je een Miracle Morning routine moet gaan creëren. Door eerder op te staan, een aantal dingen iedere ochtend te doen en dit vol te houden creëer je een routine waardoor je meer succesvoller wordt, en dat allemaal in de tijd die je eerst in je bed had doorgebracht als je was blijven liggen.

De Miracle Morning routine

Het idee van Hal is dat, wanneer je dat uur eerder opstaat, je in dat uur aan je persoonlijke ontwikkeling gaat werken. Dit doe je door de life S.A.V.E.R.S. elke dag uit te voeren. Savers staat voor Stilte, Affirmaties, Visualisatie, Exercise (beweging), Reading (lezen) en Scribe (schrijven).

» Stilte: mediatie, gebed, je ademhaling; het maakt niet uit wat je doet als je maar even een moment van rust neemt om de dag rustig te beginnen.
» Affirmaties: aanmoedigende woorden helpen je om je doelen te behalen, je angsten te overwinnen, je gezond en happy te voelen.
» Visualisatie: visualiseer dat je stap voor stap dichter bij je doel komt en wat je nodig hebt om je doel te bereiken. Stel je daarna voor hoe het voelt om je doel te hebben bereikt. Nu wil je niets anders meer dan aan het werk gaan om je doel te bereiken.
» Exercise: je hoeft geen heftige workout te gaan doen, al is het maar een wandeling met de hond, of een paar sit-ups/push-ups. Het gaat erom dat het bloed in je lichaam gaat stromen!
» Reading: vul je hoofd met positieve gedachten en ideeën om jezelf te ontwikkelen. Neem inspiratiebronnen als voorbeeld om je doel te bereiken.
» Scribing: schrijf dagelijks je doelen en/of gedachten op in een journal. Op deze manier kun je reflecteren op wat geweest is en je doelen helder maken voor jezelf.

Niet alleen maar een routine

Uiteraard gaat het boek niet alleen maar over de bovenstaande routine, in het boek staan ook een aantal productiviteits-tips, redenen waarom je niet zou moeten snoozen en waarom persoonlijke ontwikkeling zo belangrijk is. O, en het boek is echt niet alleen voor ondernemers. Zelfs als je in loondienst werkt, of niet werkzaam bent kun je je eigen routine bedenken.

Ik heb namelijk een heel andere miracle morning routine dan de bovenstaande maar dat is niet erg. Ik heb wel na het lezen van dit boek deze routine voor mezelf ontwikkeld. En inmiddels heb ik er een die voor mij werkt en daar ben ik blij mee. Het heeft ook wel even geduurd voor ik mijn eigen routine ontwikkeld had. En ook bij mij wil het nog wel eens mis gaan. Mijn wekker gaat om 7:00 uur, dan ga rond 7:15 uur ik naar beneden om wat huishoudelijke taken te doen terwijl Tim met Dex gaat wandelen. Ik haal de vaatwasser leeg, stop was in de wasmachine, vouw wat was op, ik swiffer de woonkamer en de keuken (want Dex laat nogal wat haar achter) en zodra Tim weer terug is gaan we samen ontbijten. Die vervelende klusjes hoef ik dan in de loop van de dag niet meer te doen. In de winter vind ik het lekker om ook nog een boek te lezen met een kopje koffie, maar nu het zomer is doe ik dat liever ‘s avonds. Na het ontbijten ga ik sporten of aan het werk en kan mijn dag beginnen!

Heb jij een miracle morning routine?
Up next: Grip – het geheim van slim werken.

About Author

Officieel Esmeralda Samantha, 29 jaar, #juristopsneakers en eigenaar van Veritas Advies. Sinds september 2018 ben ik fulltime ondernemer in mijn eigen bedrijf. Ik heb een kantoor aan huis (zowel in Almere als in Oostenrijk), ik schrijf graag blogs, sport drie keer per week, lees graag (maar te weinig) en fotografeer graag (doe ik ook te weinig). Ik wil minimaal 2 keer per jaar op vakantie en ik ben gek op mijn Tim, Dex (Zwitserse witte herder), shoppen, wijn, en sushi.

No Comments

    Leave a Reply