Menu
Persoonlijk

Self care isn’t selfish

Vorig jaar december liet mijn lichaam me een beetje in de steek. Of ja. Ik haar. You name it. Nadat we in augustus 2019 te horen kregen dat mijn schoonmoeder ongeneeslijk ziek was kon ik het niet opbrengen om ‘gezond’ te blijven doen. In die periode was het veel te makkelijk om ongezond te eten, veel te snoepen (hallo emotie-eetbuiten), (te)veel wijn te drinken en van afhaalmaaltijd naar diepvriespizza te leven. Heel logisch, maar natuurlijk niet waar je lichaam op zit te wachten. En zeker niet in zo’n situatie. Twee maanden na het overlijden van mijn schoonmoeder uitte zich dat bij mij in een eierstokontsteking. Hoe ik daaraan gekomen ben? Joost mag het weten. Maar dat er iets moest gebeuren, dat was zeker.

Het uitgebreide verhaal en alle ellende die met die eierstokontsteking gepaard ging bespaar ik je. Een korte versie? De helse buikpijn begon in het vliegtuig, erg handig zo boven de grote oceaan waar je geen kant op kunt, en eindigde op de eerste hulp van het Flevoziekenhuis. Last van een jetlag hadden we niet want we gingen vanuit het vliegtuig naar de eerste hulp van Schiphol en toen door naar de eerste hulp in het ziekenhuis. Inmiddels waren we zo’n 36 uur wakker. Aan het eind van de dag ging ik met een diagnose, diclofenac, maagbeschermers, paracetamol en een fikse antibiotica kuur van 14 dagen naar huis.

Intoleranties

Na het afmaken van die antibioticakuur wist ik dat er iets moest veranderen. Een paar maanden eerder had ik al een bioresonantie test laten doen, dus ik wist dat er met mijn energie al iets niet helemaal in orde was. In februari 2019 had ik een EMB-test laten doen, daaruit is gebleken dat ik een gevoeligheid/intolerantie heb voor (tarwe)gluten, suiker, melkeiwit, soja en varkensvlees. Uit een tweede test kwam ook de gevoeligheid/intolerantie voor nachtschade (aardappels, tomaten, paprika, aubergine etc.), ‘wat blijft er dan nog over?’ dacht ik toen. Met behulp van enzymen die ‘helpen’ die voedingsstoffen te verteren lukt het mij nu aardig om een pizza of brood te eten zonder dat ik een half uur later verga van de buikpijn. Maar dat stukje ‘energie’ dat werd maar niet beter.

Coaching

Begin april leerde ik via Instagram Savannah van Healthsome kennen. We raakten aan de praat en al snel kwam ik tot de conclusie dat zij mij wellicht kon helpen naar meer energie. Ik stapte bij haar in het ‘Meer regie over je energie’-traject en we planden direct een intake in. Haar coaching gaat vooral over ontspanning, beweging, voeding, mindset, darmgezondheid, slaap en hormonen en de combinatie ervan. Voor mij dus een totaal pakket waar ik zeker mee aan de slag moest gaan.

Tijd voor actie

Inmiddels heb ik twee sessies met Savannah gehad en staat de derde sessie gepland voor begin september. Op aanraden van Savannah ben ik ook gestart met het nemen van een ander enzym om mijn spijsverteringsstelsel een handje te helpen. Vorige week vertelde Savannah in haar online video-training dat de balans tussen omega 3 en omega 6 ook van wezenlijk belang is voor de gezondheid van je ‘lichaam’. Woorden als vetzuurbalans, celwanden, laaggradige ontstekingen, omega 3 en omega 6.. ooit wel eens van gehoord maar wat die nu allemaal met elkaar te maken hadden, geen idee. Naar aanleiding van haar videotraining ben ik er wat dieper in gedoken en kwam ik tot de conclusie dat een disbalans tussen mijn omega 3/6 ook wel eens de boosdoener zou kunnen zijn van mijn moeheid, mijn intoleranties en nog een aantal andere issues.

Testen maar!

Op het moment dat ik deze blog schijf, zit ik nog met de pleister om mijn vinger van de bloedtest van gister. Ik heb bij een kennis van ons een Eqology Omega 3 test laten doen. Omdat er tegenwoordig in veel meer voedingsmiddelen omega 6 zit, en we relatief weinig omega 3 binnen krijgen ontstaat er vaak een disbalans. Uit onderzoek is gebleken dat we gemiddeld 15 keer meer omega 6 dan omega 3 in ons hebben, de aanbevolen verhouding is ongeveer 2:1. Een disbalans samen met te weinig omega 3 is gekoppeld aan verschillende kwaaltjes (die laaggradige ontstekingen, verminderd immuunsysteem en metabolisme, negatief effect op je hersenen, ogen en hart etc.) en daarom is het belangrijk om de verhouding juist in balans te krijgen.

Speaking of it is mijn bloedtest onderweg naar het laboratorium en kan ik over 15-20 werkdagen mijn testresultaten via een online platform inzien. Ik ben ondertussen al gestart met het nemen van de Omega 3 visolie van EQ en de daarbij behorende K2 & D3 capsules (vitamine D) omdat ik verwacht dat er wel een behoorlijk disbalans zit. Over vijf maanden ontvang ik een thuis-test-kit zodat ik kan checken wat de visolie/de capsules voor mij doen en of ik mijn resultaten heb verbeterd.

OMAD

Niet alleen het moe zijn, dingen uitstellen, de haat-liefde verhouding met mijn bed en het feit dat ik weinig ‘zin/energie’ heb om te bewegen maakte dat ik de afgelopen tijd qua gezondheid niet zo lekker in mijn vel zat. Ook het feit dat ik wat wil afvallen en wat fitter wil worden speelt natuurlijk mee. Vanaf begin dit jaar zijn Tim en ik gestart met Intermitted Fasting. Dat betekent dat je voor een bepaalde periode ‘vast’ (16 uur dus) en een eetraam hebt van 8 uur. Voor Tim werkte dit super goed, in een aantal maanden viel hij ruim 10 kg af. Ik had echter niet zoveel succes. Ik mocht blij zijn met -3 kg en was dat natuurlijk niet. Door de lockdown konden we ook niet naar de sportschool en thuis-trainen bleek ‘t ook niet echt te zijn. Gelukkig mocht ik vanaf begin juli weer naar mijn vertrouwde groepslessen BBB en steps, maar ook dat hielp nog niet écht.

Warrior diet

Half juli ben ik daarom begonnen met OMAD. De ‘warrior’ versie van het IF’en. Ik doe geen 16:8 maar 20:4. Ik vast dus 20 uur, en ik heb een eetraam van 4 uur. Dit betekent ook dat ik maar één maaltijd eet per dag. Overdag drink ik groene thee, water, spa of zwarte koffie, ik ‘breek’ mijn vast met een sapje van Frecious en na het avondeten geniet ik van een latte of cappuccino. Ik heb al regelmatig wat ‘commentaar’ gekregen dat dit slecht zou zijn, maar ik voel me er juist heel goed bij. Ik kies voor OMAD omdat dit bij mij voor gewichtsverlies zorgt, ik véél minder last heb van al mijn intoleranties (ik sla mijn ontbijt + lunch over wat toch vaak yoghurt of brood is en laat ik daar nu net niet tegen kunnen) en daarnaast geef ik op deze manier mijn lichaam de tijd om te herstellen van de spijsvertering (en dus allerlei andere belangrijke processen in gang kan zetten). En bijkomend voordeel: ik heb maar één insulinepiek in plaats van drie of soms wel zes. Het is in het begin even wennen, maar ik heb nu helemaal geen honger meer en voel me een stuk beter dan wanneer ik twee of drie keer per dag eet.

Lactose, gluten & co

Toch wil ik me blijven verdiepen in alles wat te maken heeft met voeding, intoleranties and so on. Aan het begin van mijn vakantie heb ik daarom het boek Lactose, gluten & co gelezen en ook door het lezen van dat boek ben ik weer een stuk wijzer geworden. Best interessant hoe belangrijk voeding voor je maag en je darmen is en hoe het werkt met allergieën en intoleranties (daardoor werd ook het hele omega 3/6 plaatje bij mij getriggerd). Op Instagram werd er al gevraagd naar een boekreview dus deze komt er binnenkort aan.

Help!

Wel ben ik nog op zoek naar meer boeken over deze onderwerpen. IF, lactose, gluten, darmgezondheid, omega etc. etc. Heb jij een leestip voor mij? Ik hoor het graag!

About Author

Officieel Esmeralda Samantha, 28 jaar, #juristopsneakers en eigenaar van Veritas Advies. Sinds september 2018 ben ik fulltime ondernemer in mijn eigen bedrijf. Ik heb een kantoor aan huis (zowel in Almere als in Oostenrijk), ik schrijf graag blogs, sport twee keer per week, lees graag (maar te weinig) en fotografeer graag (doe ik ook te weinig). Ik wil eigenlijk minimaal 2 keer per jaar op vakantie en ik ben gek op mijn Tim, Dex (Zwitserse witte herder), shoppen, wijn, en sushi.

No Comments

    Leave a Reply