Als ondernemer heb je vaak veel aan je hoofd. Een werkdag is zó klaar, en na het avondeten vliegt de avond ook voorbij. Als je dan om 23:30 uur op de klok kijkt schrik je en denk je.. och ik had allang in m’n bed moeten liggen. ‘Morgen maar een uurtje later opstaan dan..’ Ik merk dat ik er steeds vaker ‘last’ van heb dat ik te laat naar bed ga. De ochtend erna wil ik dan nog even blijven liggen en start ik mijn dag minder prettig dan wanneer ik op tijd mijn bed uit ga. Ik ben op onderzoek uit gegaan en verzamelde 10 tips voor een goede nachtrust.

Op tijd naar bed is voor de één om 22:00 uur en voor de ander pas om 02:00 uur. Sinds ongeveer een jaar ben ik mij er wel van bewust dat ik echt wel minimaal 8 tot 9 uur slaap nodig heb. Ik heb dan ook van alles geprobeerd om nu eens echt op tijd naar bed te gaan.

Wat is slaap?

Het hoofddoel van slapen is het geven van rust aan je lichaam en geest. Van een paar nachten slecht slapen herstel je prima maar langdurig slaapgebrek is niet goed voor je grijze massa daarboven. Daarnaast tast het ook je immuunsysteem en hart- en vaatstelsel aan. Het beïnvloed je stemming en concentratie, veroorzaakt agressie en vergeetachtigheid, paranoia, hallucinaties en verwarring. Maar ook wazig zien en onduidelijk spreken. Slaap geeft de hersencellen kans om zich te herstellen. Slaap zorgt er mogelijk ook voor dat het lichaam (te) zuinig is met energie en andere hulpbronnen die het immuunsysteem nodig heeft om een eventuele infectie te bestrijden.

Omgekeerd kan slaapgebrek zorgen voor stress en leiden tot ziekte. De bewezen effecten van slaap zijn dan ook; verbetering van de concentratie en het onthouden van nieuwe informatie. Het helpt om op een gezond gewicht te blijven en slaap vermindert stress en verbetert de stemming. Maar ook verbetering van atletische prestaties en coördinatie. Nu we een beetje weten wat slapen nu precies is en waar het goed voor is, is het handig om te weten hoe je nu echt op tijd kunt gaan slapen en lekker in slaap kunt vallen.

10 tips:

– Zet een wekker die je eraan herinnert dat je je klaar moet maken om naar bed te gaan;
– Drink na 15:00 uur geen koffie, cola of thee meer, de cafeïne/theïne houd je wakker;
– Eet je laatste maal minstens 4 uur voor je gaat slapen;
– Ga ‘s middags bewegen, beweging helpt om lichamelijk moe en ontspannen te worden;
– Neem een ontspannend bad; doe bitterzout en lavendelolie in het water;
– Zorg ervoor dat je kamer stil, donker en niet te warm of te koud is;
– Dim het licht en lees een boek of luister naar rustgevende muziek;
– Stop 3 uur voor het slapengaan met werken;
– Vermijd alcohol, alcohol verstoort je normale slaapfasen waardoor je midden in de nacht wakker kunt worden;
– Gebruik 2 uur voor het slapen gaan geen apparaten meer die blauw licht uitstralen (pc, smartphone, laptop, iPad), dat blauwe licht voorkomt dat het slaaphormoon melatonine wordt aangemaakt.

Mijn tricks

Zelf zet ik nu iedere avond een wekker, dit doe ik met behulp van mijn Fitbit. Je kunt heel eenvoudig wat wekkers instellen die dan om een bepaalde tijd af gaan. Ook kun je de app ‘Go to bed’ gebruiken. Als je geluid aan staat hoor je ook een vriendelijke dame zeggen dat je je klaar moet maken om naar bed te gaan. Hoe dichter je bij je slaap-tijd komt hoe meer berichtjes je krijgt. Ook als je niet op tijd in de app ‘i’m asleep‘ aanklikt blijf je herinneringen krijgen dat je naar bed moet, totdat je aangeeft dat je gaat slapen. Ik vind het een ideale app om herinnerd te worden dat ik naar de badkamer moet gaan om mij klaar te gaan maken om naar bed te gaan.

Verder eet ik altijd rond 18:00 uur en probeer ik rond 22:30 uur naar de badkamer te gaan, dus met mijn laatste maal zit het ook wel goed. Onze slaapkamer heeft verduisterende rolgordijnen en is eigenlijk altijd 15 graden, een prima combinatie. En last but not least, mijn telefoon gaat automatisch om 20:00 uur op de ‘night shift‘. Dit zorgt ervoor dat er minder blauw licht van mijn telefoon komt en ik dus ‘s avonds beter in slaap val.

Voor iedereen die de tips goed kan gebruiken; succes! En voor iedereen die al heerlijk én voldoende slaapt; bless you! Mochten jullie nog tips hebben, ik hoor het graag.

Bron: Ik wil slapen – Harriet Griffey

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *