Menu
Lifestyle

Water drinken, hoe haal ik de 2 liter?

De zomer laat ons even in de steek, maar het kan nooit lang duren voordat de mussen weer dood van het dak vallen. Op dat soort momenten is het goed om meer (water) te drinken. En toch schiet het er vaak bij in. Tijd dus om daar wat aan te gaan veranderen!

Hoeveel drinken op een dag?
Niet alleen in het dagelijks leven, maar ook op vakantie of wanneer het warm is, drink ik te weinig. Voor volwassenen is namelijk de maatstaf 1,5 à 2 liter per dag! Dat haal ik vaker niet dan wel. En dat terwijl het heel belangrijk is voor ons functioneren. Op hele warme dagen, of dagen met veel inspanning, is het belangrijk naast die 2 liter nog extra te drinken. Mede omdat je dan ook meer vocht verliest door middel van zweet.

En het is niet dat dit alleen om plat of bruisend water gaat. Thee en koffie zonder suiker of bouillon of soep (met zo min mogelijk zout) tellen hierin ook mee. Eigenlijk maakt dat het gelijk een stuk makkelijker om aan de 2 liter te komen, want alleen water is ook maar saai. Echter is water wel de beste dorstlesser en is afwisseling belangrijk. Wil je toch een smaakje? Kies dan gearomatiseerd water met weinig suiker.

Alcohol kun je beter laten staan. Bij drankjes tot 2% alcohol wordt het vocht percentage in je lichaam aangevuld. Zit het daarboven, dan onttrekken ze vocht uit het lichaam. Ditzelfde geldt voor frisdranken met veel suiker.

Waarom moeten we ‘zoveel’ drinken?
Je lichaam bestaat voor ongeveer 50% uit water, en je snapt.. dit moet regelmatig vernieuwd worden. Daarom is het belangrijk voldoende te drinken. Bovendien bevordert het je doorbloeding en ziet je huid er gezonder uit. Maar ook wanneer je wilt afvallen is voldoende water drinken belangrijk.

Water ondersteunt je hart bij het rondpompen van bloed, maar ook bij het transporteren van zuurstof en voedingsstoffen door je lichaam. Het reguleert je lichaamstemperatuur en helpt voeding te verteren. En heb je vaak hoofdpijn? Grote kans dat je dan meer moet drinken. Wanneer je genoeg drinkt heb je een beter concentratie, ben je alerter en productiever. Ideaal toch?! Het is natuurlijk ook weer niet de bedoeling dat je op een ‘normale’ dag 5 liter per dag gaat drinken, dat is weer een beetje too much. Ga je nu de hele dag hiken in de Grand Canyon of Zion National park dan kun je die 5 liter goed gebruiken.

Kraanwater is helemaal niet zo duur als sommige mensen denken. Je betaalt bij de meeste water bedrijven tussen de €1 en €2 voor 1000 liter. Dat is hartstikke goedkoop! Een fles water uit de supermarkt kan er in ieder geval niet tegen op.

Hoe herken je dat je te weinig drinkt?
Naast hoofdpijn en duizeligheid zijn er meerdere tekenen die er op wijzen dat je te weinig drinkt. Het is natuurlijk handig om dit te weten, zodat je de signalen herkent. Zo wordt je urine bijvoorbeeld donker van kleur, maar kan het ook zijn dat je een honger gevoel krijgt.

Maar ook een droge mond, een snelle hartslag, vermoeidheid, rusteloosheid of een droge huid kan verraden dat je eigenlijk niet helemaal goed voor jezelf zorgt. Hoog tijd dus om er weer een glas drinken bij te pakken.

Tips om meer te drinken
Hoeveelheid
Door al bij het opstaan een glas water naast je bed te hebben staan, kun je gelijk beginnen met drinken. Daarnaast is het aan te raden bij elke maaltijd en na elk toiletbezoek een glas water te drinken. Op die manier tikt het aardig aan. Zet overal waar je heengaat een groot glas water of een ½ liter flesje bij je neer, op die manier wordt je er regelmatig aan herinnert om te drinken.

Met een rietje wordt er vaak sneller gedronken. Dit is dus ook nog een goede tip. Of gewoon pikant gaan eten, want ook daarvan krijg je dorst. Wanneer je op dezelfde tijdstippen gaat drinken, wordt het een gewoonte en dus geen uitdaging meer. Dit kun je jezelf aanleren door wekkertjes te zetten in het begin. En wacht vooral niet met drinken tot je dorst hebt.

Het leuker maken
Met een mooie waterfles maak je het niet alleen leuker voor jezelf om water te drinken, het is ook nog eens makkelijk mee te nemen. Doe dit dan ook altijd als je op pad gaat. En zo’n herbruikbare fles is ook goed voor het milieu natuurlijk. Ik ben zelf fan van Waterdrop en Chilly. Daarnaast kan je het jezelf makkelijker maken door fruit of kruiden toe te voegen. Of door ijsblokjes met fruit of siroop (niet teveel) erin te maken en gebruiken.

Overige tips
Wanneer je jezelf een doel stelt en de voortgang bijhoudt, raak je vaker gemotiveerd. Dit kan bijvoorbeeld in een water app of gewoon een briefje op je bureau. Mocht je het nou helemaal leuk aan willen pakken? Maak dan een water tracker in je planner/agenda/bullet journal.

Water op kamertemperatuur drink je makkelijker en het wordt beter opgenomen. Je hoeft het dus niet per se in de koelkast te zetten. Daarnaast kun je water halen uit eten, zoals watermeloenen, aardbeien, komkommer of een schaaltje yoghurt. Of maak zelf gezonde waterijsjes.

Wat is jouw tip voor mij om meer water te drinken?

About Author

Officieel Esmeralda Samantha, 29 jaar, #juristopsneakers en eigenaar van Veritas Advies. Sinds september 2018 ben ik fulltime ondernemer in mijn eigen bedrijf. Ik heb een kantoor aan huis (zowel in Almere als in Oostenrijk), ik schrijf graag blogs, sport drie keer per week, lees graag (maar te weinig) en fotografeer graag (doe ik ook te weinig). Ik wil minimaal 2 keer per jaar op vakantie en ik ben gek op mijn Tim, Dex (Zwitserse witte herder), shoppen, wijn, en sushi.

No Comments

    Leave a Reply