Of je nu een starter of een ervaren ondernemer bent, het stellen van een omzetdoel komt jaarlijks terug. Ik ben van mening dat je zonder omzetdoel (of winstdoel als je kosten heel hoog zijn, want dan zegt zo’n omzetdoel nog niets) geen ‘doel’ hebt voor je bedrijf en het vele malen lastiger is om ergens naartoe te werken. Niet iedere ondernemer zal dit met mij eens zijn, hoeft ook niet, maar een doel zorgt er toch grotendeels voor dat je weet waar je naartoe werkt, wat je qua sales/marketing moet gaan doen om je doel te bereiken en je daardoor met een weloverwogen plan aan de slag kunt gaan.

Think big
Mijn coach zei altijd: “Een omzetdoel moet je een beetje zenuwachtig maken, maar niet zó erg dat je ervan in paniek raakt’. Mijn omzetdoel is tot drie jaar geleden altijd een beetje nattevingerwerk geweest, maar zeker niet slecht. De afgelopen drie jaren heb ik daarom ook eens écht goed gekeken naar wat voor omzetdoel ik wilde stellen. Daarbij heb ik gekeken naar wat ik ‘wilde’ verdienen én naar wat ik ‘moest’ verdienen om het leven te kunnen leiden wat ik wil. Want ja, als je 3x per jaar op vakantie wilt, moet je toch ergens geld verdienen 😉

Hoe maak je het behapbaar?
Het is natuurlijk niet slim om een omzetdoel te stellen en maar te zien hoe je dat gaat halen. Als je in het begin van het jaar een mindere maand hebt, loop je eigenlijk al 1-0 achter op je doel. Om uit te leggen hoe je het beste je doel kunt gaan halen, kan ik dit het makkelijkst doen aan de had van een voorbeeld. Neem een omzetdoel van €100.000,=. Voor het idee doen we even of het vandaag 1 januari 2024 is. Op 1 januari 2024 lijkt €100.000 een mega bedrag. Maar als je die €100.000 verdeelt over de vier kwartalen, heb je nog ‘maar’ €25.000 per kwartaal. Verdeel je dit kwartaal dan weer in de drie maanden die daarin horen, kom je dus uit op €8.300,= per maand. Klinkt al een stuk beter dan die €100.000,= nietwaar?

Vooruitkijken
Maar iedere maand dezelfde omzet halen is, zeker als je op uurtje-factuurtje of project basis werkt, vaak niet te doen. Er zijn vast maanden waarin jouw branche wat minder loopt, denk bijv. aan buiten fotoshoots in de winter, als je doelgroep moeders zijn en zij in de maanden juni/juli/augustus met kindjes thuis zitten of dat je zelf met vakantie bent. Zo ben ik afgelopen juni drie weken vrij geweest, ben ik in september een paar dagen vrij en neem ik tussen kerst en oud- en nieuw vrij. Deze vrije dagen/weken moet je natuurlijk wel inplannen in je planning voor je omzet. Je zult dus die omzet die je in die vakantieperiode ‘misloopt’ ergens in een andere maand moeten opvangen. Vandaar dat het fijn is om een planning per maand te maken. Kijk, als dat kan, naar je voorgaande jaren en in welke maanden je omzet hoog/laag/gemiddeld was en plan op die manier ook het aankomende jaar in.

Geen stress
En last but not least, schiet niet in de stress als je een maand hebt waarin je je doel niet hebt gehaald. Er zitten nog voldoende maanden in het jaar om die mindere maand goed te maken. En heb je een keer een mega uitschieter? Altijd fijn, dat vangt die mindere maand weer op of je hebt vast een buffer voor als het wat minder gaat. Ik houd zelf iedere maand mijn omzet, mijn kosten en dus ook mijn winst bij en zo weet ik op ieder moment van de maand hoe het ervoor staat en of ik nog op schema loop.

Heb jij een omzetdoel voor dit jaar? En loop je nog op schema?

Afbeelding: Nadine – New Fotografie