Het zou zomaar kunnen dat je er helemaal klaar mee bent: iedereen om je heen is constant bezig en probeert jou mee te slepen in het stellen van businessdoelen. Nu omdat het nieuwe jaar is begonnen, maar het kan ook een random moment in het jaar zijn. En ik ben benieuwd, voel je dan weerstand wanneer je weer door allerlei stories op Instagram heenscrolt en ziet dat de ene naar de ander begint over het stellen van doelen? Zie jij hier het nut wel of niet van in? Of ben jij juist de persoon die hierdoor gemotiveerd wordt om dit keer wél serieus doelen te stellen?

Zelf geloof ik dat het stellen van doelen zorgt voor een richting om naartoe te werken. Daarmee zeg ik niet dat je daar in één streep naar toe moet, of dat je daar niet vanaf mag wijken. Juist door het bepalen van de richting, weet ik waar mijn focus naartoe mag gaan. Door heel even stil te staan, kan ik daarna vlammen op de manier die past bij mij en mijn business.

Dit gun ik jou ook. Richting, focus en een business vol vlammen. 

En daarmee komen we uit bij één van mijn doelen dit jaar. Maar voordat ik daar verder op in ga, wil ik het stellen van doelen niet voorbij racen. Heb je daar hulp bij nodig of weet je niet zo goed waar je moet beginnen? Ik ben één berichtje bij je vandaan. Als cheerleader en motivator denk ik graag in mogelijkheden. 

Één van mijn doelen is sales leuk maken. Voor mezelf én voor jou. De afgelopen jaren vond ik sales ingewikkeld, moeilijk en vaak ook nog spannend. Doordat ik ben gaan zoeken waar deze onzekerheden (ja, zo noem ik het maar even) vandaan kwamen, wist ik waaraan ik mocht werken om er wél een feest van te maken.

Bij mij waren het bijvoorbeeld overtuigingen ‘dat ik het niet kan’. Dat is iets wat mij in loondienst is verteld. Doordat ik dit ben gaan geloven, durfde ik niet aan sales te doen. Wat als iemand mij opdringerig vond bijvoorbeeld. Dat wil ik niet! Zo ben ik niet. Ik sta niet bekend om mijn dominante sales skills. Iets wat ik wel van mijzelf verlangde. Ik dacht oprecht dat dat moest.

Een paar maanden geleden viel bij mij het kwartje dat dat juist helemaal niet moet. Het is doordat ik allesbehalve dominant ben, de mensen aantrek die dit herkennen of met de hakken in het zand gaan wanneer een iets dominant persoon zegt wat ze moeten doen. 

Daarom stelde ik mijzelf de volgende twee vragen, waarbij ik je uitdaag jezelf deze twee vragen ook te stellen:

1: Wat maakt mij uniek?
2: Waar wil ik om bekend staan?

Deze twee vragen stelde ik ook aan mijn omgeving. Wederom een dikke tip voor jou! Blijf niet alleen in je eigen cirkel rond dwalen en betrek anderen in jouw onderzoek zodat je antwoorden krijgt waar jij zelf nooit aan gedacht zou hebben.

Mijn antwoorden? Dat ik in no time een oplossing bedacht heb, maakt mij uniek. Dat ik voor bijna alles een (creatief) idee heb, ook. Daarom wil ik bekendstaan om mijn (creatieve) ideeën om bijvoorbeeld nieuwe klanten binnen te slepen. In no-time bedenk ik een gadget, webinar of andere weggever/aanbod die past bij jou als ondernemer. 

En precies daar zitten de sleutels voor mij verstopt om dus sales leuker te maken, wat mij weer helpt om mijn doel te realiseren. Zie je? De cirkel is rond. Sales is niet vies, sales bijt niet en sales mág leuk zijn. En dat dan op mijn manier.

Met deze antwoorden, kennis en inzichten heb ik een e-book geschreven: “maak prioriteit van sales met deze 33 acties”. Ik maak het voor jou makkelijk, ook iets waarom ik bekend wil staan, om met sales aan de slag te gaan. Er zit altijd wel een actie tussen die past bij jou en het moment. 

Binnenkort organiseer ik ook een gratis challenge waaraan jij kunt meedoen om sales te doen op jouw manier. Ik daag je uit om vijf dagen lang, iedere dag één sales actie uit te voeren zodat je klanten aantrekt die betalen voor jouw fantastische aanbod. Want zoals ik al zei, ik wil sales leuker maken voor mezelf én voor jou. Meer informatie lees je hier.

Doe je mee?