Bij het starten van een bedrijf is het belangrijk om na te denken over de rechtsvorm, maar ook over je bedrijfsnaam. Kijk naar Starbucks. Je hebt (als je het nog niet kent) géén idee wat het kan zijn, maar zodra je de naam één keer hebt gehoord, zul je ‘m niet zo snel meer vergeten. En dat wil je voor jouw bedrijf ook, toch?

Bij het bedenken van een bedrijfsnaam heb je wel met een aantal dingen rekening te houden. Zo moet je naam ‘eerlijk’ zijn, je mag je niet groter voordoen dan je bent en ook geen titels gebruiken wanneer je dat niet ‘echt bent. En een persoonsnaam van iemand anders gebruiken, ook al heb je daar toestemming voor, mag ook niet. En nee, een bedrijfsnaam van iemand anders kopiëren of iets inschrijven wat er erg op lijkt, is al helemaal uit den boze.

Registers checken
Daarnaast raad ik (startende) ondernemers altijd aan om in een aantal ‘registers’ te kijken voor je een naam daadwerkelijk gaat hanteren. Denk daarbij aan het Handelsregister op de website van de Kamer van Koophandel én (nog belangrijker) het BOIP. In het BOIP (Benelux Bureau voor de Intellectuele Eigendom) worden o.a. merken ingeschreven. Zo heb ik mijn eigen ‘merk’ Jurist op sneakers ingeschreven zodat er in de Benelux geen enkele jurist diezelfde handelsnaam of term mag gebruiken.

Domeinnaam/socials
En daarnaast is het ook wel slim om even te checken of iemand niet toevallig jouw bedrijfsnaam al als domeinnaam heeft geregistreerd. Er is niets vervelender dan dat jij jouw naam overal hebt gelanceerd, maar je niet exact dezelfde url voor je website kunt gebruiken. Check dit dus goed, net als de social media kanalen.

Succes met het bedenken van een fantastische, herkenbare bedrijfsnaam!